3/9/15

how to prepare for pregnancy and labor / איך להתכונן להריון וללידה

fashionpea_post_600



אולי זה יישמע לכם די מוזר אבל ההריון הזה תפס אותי, במידה מסוימת, עם המכנסיים למטה.
בהחלט צריך להוריד את המכנסיים כדי להיכנס להריון, ולא הרבה יותר מזה (לא ניכנס לדיטיילים גרפיים), אבל משום מה הדבר הזה נתפס בעיניי כמו משהו יותר מורכב והייתי בטוחה שהדרך אליו תהיה פתלתלה ויהיה לי זמן להתרגל לרעיון ולהיערך.

במבט לאחור לא הייתי מוכנה להריון הזה מאספקטים מסוימים, ועל אף שאני כבר לגמרי בגיל המתאים פלוס, ובגדול הנושא כבר תוכנן לשנה הנוכחית, זה עדיין הצליח להפתיע אותי.
אני אפילו זוכרת שכשקניתי את הערכה לבדיקת הריון התעצבנתי על זה ביני לבין עצמי בקופה, כי הייתי בטוחה שאני מבזבזת סתם 30 ש"ח ואין מצב שאני בהריון.
ואז עשיתי פיפי, וצפיתי בשני הקוים מופיעים. ולמען האמת הייתי די בשוק ולא היה כל כך ברור לי מה לעשות.


אז לטובת מי שמצאה או מוצאת את עצמה בהרגשה דומה לשלי, או שיותר נכון - מי שמעדיפה להרגיש בשליטה ובמוכנות בעת שהיא מקבלת את הבשורה המשמחת - הנה כמה טיפים מנסיוני על איך אפשר להתכונן ולהיערך בצורה טובה לעניין:

1. ביטוחים רפואיים -
הנושא החשוב והמרכזי בהיערכות מבחינתי.
לצערי לא היו לי כאלה עם תחילת ההריון, ואחזתי רק בכרטיס "רגיל" של קופת חולים מכבי.
בהמלצת חברה ניגשתי מיד לשדרג את החברות במכבי ל"מכבי שלי" ועל אף שיש תקופת המתנה לחברי הקופה, סיימתי אותה לפני כחודש וכרגע אני מתכננת על צ'ק כיסוי הריון ולידה, שבא לי מצוין לקראת הוצאות הלידה הגדולות (כגון מלונית באיכילוב, ציוד להנקה וכו').
בדיעבד חבל שלא הצטרפתי כמה חודשים מראש ואז הייתי מנצלת את הביטוח הזה לעוד דברים במהלך ההריון, ששילמתי עליהם מכיסי ללא קבלת החזר כלשהו.
בנוסף ל"מכבי שלי" עשיתי גם ביטוח בריאות פרטי, שדורש תקופת המתנה גדולה עוד יותר ולצערי הוא לא יהיה רלוונטי להריון הזה, וחבל.
למה צריך את הביטוחים האלה?
כל בדיקה יוצאת דופן שלא כלולה בביטוח הרגיל בקופת החולים, התייעצות עם רופא פרטי או סקירה שתרצו לעשות באופן פרטי עולה הון עתק.
הביטוחים האלה נותנים החזרים משמעותיים ואם מפעילים שני ביטוחים ביחד אפשר להגיע לפעמים להחזר כמעט מלא.


2. להתחבר לבת משפחה/חברה שילדה לא מזמן או נמצאת בשלב מתקדם יותר של ההריון -
בחודשים הראשונים להריון יש חשש גדול מהפלה והמוסכמה הכללית אומרת שמומלץ לא לספר לפני שבוע 12 או 13.
יש מי שמספר לאומה לפני כן, אבל אם את נמנית על אנשים כמוני, שחיכו עד אחרי הסקירה הראשונה כדי לבשר את הבשורה, תמצאי את עצמך עוברת תקופת המתנה די מתסכלת ומורטת עצבים וגם מלאה בשאלות. כי קורה הרבה, והכל חדש!
למזלי גיסתי ילדה לפני חצי שנה בן ראשון, והיא היתה הקו החם שלי בכל הנוגע להריון ולידה.
כשערימות דפי ההפניה לבדיקות התחילו להתבלבל היא עשתה לי סדר בבלגאן, היתה על "חיוג מהיר" בווטסאפ כשהתלבטתי לגבי מיחושים שונים ודאגה להרגיע אותי כשנלחצתי מדי פעם.

וכמובן שהיא ממשיכה לענות על כל שאלות הקיטבג שיש לי ולחלוק מנסיונה גם עכשיו.
אז בהזדמנות זו - תודה אריאלה!

3. חומצה פולית ובדיקות גנטיות

רצוי ליטול חומצה פולית מראש, מספר חודשים לפני הכניסה להריון (ממשיכים לקחת במהלך ההריון), למה?
על זה תוכלו לקרוא באתר משרד הבריאות.
את זה דווקא עשיתי, אבל מה שלא עשיתי זה בדיקות גנטיות שבפועל התבצעו בשלהי חודש שני ותוצאותיהן התקבלו כשהייתי כבר כמעט בחודש רביעי. קצת מפספס את הפואנטה.
החלטתם להיכנס להריון, גשו קודם לבצע את הבדיקות האלה.


4. להתרחק מאנשים שליליים ומסיפורי זוועות של הריון ולידה -
תמיד יהיה מישהו בעבודה או מבין החברים או בפורום כזה או אחר באינטרנט שיש לו סיפורים מסמרי שיער ומצמררים.
בעודך מנסה להתרגל לשינויים בגופך ולדבר הענק שעומד לקרות בחייך, הדבר האחרון שאת צריכה זה גישה שלילית, אז אני מציעה לשמור מרחק מהמלחיצים ולהתמקד בעניינייך יחד עם מי שיודע לחזק, להבין ולהכיל. בטוחה שיש גם כאלה במעגל האנשים שאת מכירה וקל לזהות אותם.


5. אוכל / תזונה -
לא ציינתי את זה כאן עד כה אבל במהלך החודשים הראשונים להריון נעזרתי בשירותיה של דיאטנית.
ההתחלה של ההריון היתה בעייתית בנושא האוכל וכללה אצלי בחילות קשות וירידה במשקל, דבר שהלחיץ אותי מאוד וגרם לי לפנות לעזרה מקצועית.
כמה מפגשים החזירו אותי לתלם עם תפריט יומי שקל לעקוב אחריו ורעיונות לארוחות ולמזונות בריאים ומתאימים במיוחד לתקופת ההריון.
בנוסף, תמיד אהבתי וידעתי לבשל אבל ההריון הזה שיכלל את הבשלנית שבי.
אין כמו אוכל ביתי שבישלת במו ידייך ואת יודעת שהוא טרי, נקי ומוכן באהבה. זה האוכל האידאלי להריון.
לכן, כדאי להגיע להריון עם ארסנל מתכונים למאכלים אהובים, מנחמים ולא מסובכים שיהיה לך כיף להכין ועוד יותר כיף לזלול (או שפשוט תעשי רגשי לאמא שלך ו/או לחמותך ותגרמי להן לבשל לך בכל התקופה הזו. אבל אני תמיד הייתי בעד עצמאות. וגם אמא שלי גרה די רחוק :)).

כמו כן, מי שמכורה למשקאות קלים למיניהם (כמוני), הייתי מציעה להתחיל מראש לצמצם מינונים כדי שהגמילה בהריון לא תהיה כל כך קשה (דיאט קולההההההההה. אני מרשה לעצמי 2-3 כוסות בחודש אבל זה כמובן הרבה פחות ממה ששתיתי קודם).

6. קורס הכנה ללידה

אחד הדברים שעשיתי עם בעלי ושאנחנו מרגישים שחיזקו אותנו ונתנו לנו כלים ובטחון להתמודד עם הדבר המפחיד והלא נודע שנקרא "לידה ראשונה", הוא קורס הכנה ללידה של מכבי.
את הקורס עשינו בסניף מכבי ברח' אורה ברמת גן והוא הועבר ע"י הפיזיותרפיסטית לאה רובין והמיילדת הבכירה ענת עצמון. שילוב מעולה בעיניי. 

אמנם עדיין לא עברנו את הלידה אבל כל השאלות והתהיות שהיו לי לפניו נענו במהלכו אפילו לפני שהספקתי לשאול אותן. בקורס נכחו כ- 5-6 זוגות, האווירה היתה סופר אינפורמטיבית אבל גם קלילה ומשועשעת ומבחינתנו לפחות זה היה אחד ההיילייטים של ההריון.

7. חיות מחמד

לקינוח, סעיף מליון הדולר!
מי שעוקב אחרי ברשתות החברתיות יודע שיש לנו חתול, ציון, והוא די בעייתי.
בלי להיכנס לכל השריטות הנפשיות והבעיות הפסיכולוגיות שיש או אין לו, זה אחד הדברים שאנחנו קצת חוששים ממנו לקראת הגעת התינוק.
עם זאת, אנחנו לא מהאנשים שחלילה יזרקו את חיית המחמד מהבית לפני הלידה ומתכוונים לתת לחתול צ'אנס להסתדר עם הבוטן ומקווים לטוב.
כמובן שלקוות זה לא מספיק אז אנחנו כבר נערכים באמצעות מספר כתבות שמצאתי ברשת: כתבה, כתבה, כתבה.


אז אלה היו הטיפים שלי שמתבססים על נסיוני בהריון שאני מתעדת פה כבר כמה חודשים.
מאחלת לכן הריון בריא ונעים, ולידה קלה (גם לי)!


*הפוסט מוגש בחסות קופת חולים מכבי. כל החוויות והרשמים הם שלי בלבד.

אל תשכחו לחזור לכאן בקרוב ולגלות מי הזוכים בהגרלה בכרטיסי מתנה לאתר השופינג LOVES
שבוע מוצלח :)



Hi guys.
I've had this post on my mind for a few months now and I'm glad to finally share it.
It will maybe sound strange but this pregnancy caught me a bit by surprise: I know. it's not a teenage pregnancy, and I'm definitely the right age (and more), and me and my husband discussed it before and talked about getting pregnant this year, but... for some reason I was still a bit overwhelmed when I did the home pregnancy test and did not expect it to be positive. And I could have done more to prepare myself.
So here's my tips:


1. Get your medical insurance(s) sorted -
This is the part where I was least prepared, I should have gotten my private insurance much earlier (it has a waiting period of one year) and also upgrade my HMO membership earlier.
These insurances can save you a lot of money so I think they are a must and I definitely needed to get it sorted earlier. 


2. Find a family member or a friend who just gave birth or who is expecting and due to give birth before you -
These 9 months are gonna be exciting and filled with a lot of new things. You might be a little anxious in the beginning because of the fear of miscarriage and you might not wanna tell people until the first trimester, which is the roughest, will be over.
So that's why you need a good support system by a close friend/relative who has been there and can help you know your scans, answer your dumb (some of mine were really dumb) questions, and take off some of the pressure. Thanks to my sister in law Ariela for being there!! 


3. Folic Acid and pre-conception tests - 
You should take folic acid a few months before getting pregnant (ask your doctor about this), and also it's customary to continue taking it during pregnancy.
In Israel it's recommended to do genetic tests before you get pregnant - which I did only in my third month in - so ask your doctor about what tests you should do beforehand too.


4. Stay away from negative people - 
You'll always bump into people who have horror birth stories and others that will try to get you to panic or feel anxious. I'm sure they don't mean that on purpose but it's just how they are so I highly recommend to keep your distance, and find a nice company of friends who will support and empower you during this pregnancy.

5. Food / Nutrition -

In the beginning of my pregnancy I had severe nausea and even lost some weight. That's why I took the help of a nutritionist who got me back on track within a few weeks time with a great and easy daily diet to follow, and some nice recipe and food ideas that are especially good for pregnancy.
I also suggest developing a little arsenal of recipes that are easy to prepare and you'll love to make (and eat!).

During this pregnancy I eat less and less outside, because I think home cooking is the healthiest and cleanest, and found myself making a lot of home cooked meals.
I think it even developed my cooking skills a bit :)
Also, if you're addicted to sodas (like me) I suggest starting your rehab before you get pregnant otherwise it's gonna be rough going cold turkey. Oh, how I miss my diet coke! I allow myself 2-3 cups a month but it's much less than I used to.


6. Attend a birthing class - 
This was definitely one of the highlights of this pregnancy.
I attended it with my husband in a small group of 5-6 other couples who are expecting their first born. The guides were a physiotherapist and a nurse-midwife, both very experienced and overall great people. 

It helped a lot alleviating most of the pressure and concerns regarding the first labor, gave us a lot of helpful information and tips, and was overall a fun, productive and nice experience. I highly recommend taking such class  on your second trimester.

7. Prepare your pets -
Ha! If you follow me on instagram you probably know we have a cat. A bit problematic cat, but we love him to bits and would never think of kicking him out before the baby arrives (like some people do).
But, as he is somewhat aggressive in nature, and our son's health and security is a top priority, of course, we started looking into how to prepare him for the big change. 
We are following tips I found here, here and here, and hope that by doing so the cat would be less shocked and surprised by the change, and welcome the new born nicely. Let's pray!

I wish you a healthy and easy pregnancy, and also a positive birth experience!
XX